תוכנית להטמעת תרבות הגישור בחיי היום-יום בבית הספר

 רציונל

   הגישור, בבסיסו, הוא מנגנון ליישוב סכסוכים בהסכמה.

הכלים והמיומנויות המשמשים בגישור, הם דרך להידברות המאפשרת את ההכרה וההבנה של העמדות והאינטרסים של השני. הגישור הוא דרך לתקשורת בין-אישית, שיש בה היבטים של סובלנות, סבלנות, הקשבה וכבוד הדדי. תקשורת בין-אישית מסוג זה, בסביבתו של התלמיד היא לעיתים המפתח להצלחתו.

תמונות מסיום קורס גישור למורים בבית ספר נרקיסים בטבעון - ינואר 2008

View the embedded image gallery online at:
http://www.gishur.tau.ac.il/index.php/workshops#sigProId6d2ff023fd
  התלמיד בסביבתו הטבעית, מוקף בוגרים וילדים אחרים;  הן במערכת המשפחתית והן במערכת הבית ספרית, הן הבוגרים והן הילדים הינם שותפים לעשייה החינוכית ולאושרו של הילד. באמצעות הטמעת  הכלים והמיומנויות של תרבות הגישור ואורח חיים של גישור, ניתן לא רק ליישב סכסוכים, אלא גם  למנוע אותם, להגיע לשיתוף פעולה פורה, לעבודת צוות יעילה ולתוצרים בעלי ערך.

 


מטרת-על

  * הטמעת תרבות הגישור כאורח חיים של הבנה ושיתוף בקרב צוות בית הספר, תלמידיו והקהילה שסביבו, בזיקה למדיניות המוצהרת של משרד החינוך: "שיפור רמת התקשורת הבין-אישית תסייע בקירוב לבבות למען לכידות חברתית ותרבותית לשיפור איכות החיים ולהפחתת האלימות הקיימת במוסדות החינוך ובחברה כולה..... התייחסות ערכית בין אדם לחברו ובין אדם לקהילה" (מתוך אתר משרד החינוך).

מטרות

  1. הכרת הכלים והמיומנויות של תרבות הגישור
  2. יישום הכלים הגישוריים בין כל הגורמים בחיי היום יום של בית הספר: מורים, אנשי מנהלה ותחזוקה, הורים ותלמידים
  3. יכולת לפתור בעיות וקונפליקטים בינאישיים בחיי היום-יום
  4. פיתוח הרגלי עבודת צוות פורייה, המאופיינת בשיתוף כל חברי הצוות בקבלת ההחלטות. 

 

קהל היעד

צוות בית הספר, תלמידיו, ההורים והקהילה הסובבת

תוצרים מצופים 

  • מסמך המפרט קוד התנהגותי בין כל הגורמים השותפים בהווי בית הספר.
  • קיומם של הליכי גישור כדרך ליישוב מחלוקות בין כל הגורמים השותפים בהווי בית הספר. 
  • שימוש במיומנויות וכלי הגישור בחיי היום-יום של בית הספר: עבודות צוות, קשרי מורים-הורים, קשרי מורים- הנהלה, קשרי תלמידים-מורים, תקשורת תלמידים-תלמידים  

 

האמצעים

הרצאות ודיונים במליאה ובקבוצות, משחקים להמחשת עקרונות הגישור, סימולציות של מצבים מחיי היום יום ומבית הספר והשימוש בכלים הגישוריים, ניתוח אירועים מחיי בית הספר והדרך להתמודדות באמצעות הגישור, הערכת הפעילות הגישורית בבית הספר והפקת לקחים.